2024. 10. 22., Kedd, 06:33

Változnak a sebességhatárok és az indexelés szabályai - Ezek az új KRESZ első pontjai

2025. március 31-re ígéri az Építési és Közlekedési Minisztérium, hogy a kormány által beterjeszthető formába önti az új KRESZ-t.

A munkáért felelős vezetők időről időre meghívnak pár újságírót, hogy megismertessék velünk az általuk megalkotott javaslatokat, amelyekről dönt majd a kormány. Első alkalommal a KRESZ alapelveit mutatták be, aztán a jogosítvány-szerzéshez és a leendő műszaki előírásokhoz kapcsolódó terveket, majd a motorosokra és gyalogosokra vonatkozó elképzeléseket.

Ezúttal minden korábbinál több konkrét javaslatot ismertettek a vezess.hu portállal, amelyek tényleg az összes közlekedők érintik a dudálástól a parkolásig. Közülük soroljuk fel a legfontosabbakat.

Sebesség:

  • Követési távolság – Szeretnék másodperces szabályozással kiegészíteni a mostani KRESZ-t. Egy konkrét példa erre, autópályán a tervek szerint kötelező lesz két másodperces távolságban követni az előttünk haladót. Két másodperc reakcióidő azt jelenti, hogy 130 km/órás sebességnél ennyi idő alatt 72,2 méter a megtett távolság, ez nagyjából megegyezik a mostani sztrádás útburkolati jelek közötti útszakasznak. Lakott területen kívül egyéb úton egy másodperc a javaslat.

 

  • Vészfékezés

Az elöl haladó vészfékezése esetén is meglehessen állni – így hangzik a javaslat a követési távolsághoz kapcsolódóan.

 

  • Kaszkadőrvezetés – Többször elhangzott ez a hangsúlyozottan nem jogi fogalom, amely alatt a drifteléshez és a sűrű forgalomban haladók közötti szlalomozáshoz hasonló veszélyes járművezetői magatartást értettek. Ezek jelenleg sem engedélyezettek, de egyértelműbbé kívánják tenni a tiltásukat az új KRESZ-ben.

 

  • Sebességhatárok – Egészen konkrét (és az elhangzottak alapján szinte eldöntött) javaslatnak tűnik az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények lakott területen kívüli 90 km/órás sebességhatárának a bevezetése. Sőt, a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók (traktorok) pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 km/órás maximális sebességének a megengedése is terv.

 

  • 140 km/óra – A jelenlegi elképzelések szerint a KRESZ átírói meghagynánk a 130 km/órás sebességhatárt az autópályákon, azonban ezzel párhuzamosan megadnák a lehetőségét az útkezelőknek arra, hogy bizonyos sztrádaszakaszokon 140 km/órás tempót engedjenek.
Jöhet a szigorítás? A 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet

Jöhet a szigorítás? A 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet

A magyarországi adatok alapján 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Az utóbbi adat felveti a kérdést, hogy az idősek vezetési képességei milyen mértékben befolyásolhatják a közlekedés biztonságát. Kapitány Tibor, a Több m

Index:

  • Dudálás – Változás lesz, hogy hangjelzés, dudálás „rövid ideig adható” figyelemfelhívás érdekében, de csak balesetveszély esetén, a baleset megelőzése miatt.

 

  • Vészvillogó – A jelenlegi tervek szerint bekerül az új KRESZ-be, hogy balesetmegelőzés miatt "adható". Csalni azonban továbbra sem lehet a dupla indexszel, mondjuk szabálytalan parkolást leplezni.

 

  • Irányjelzés – A „művelet előtt legalább két másodperccel kell megkezdeni”. Vannak persze kivételek is, hiszen ez nem mindig életszerű: mondjuk egy kicsi körforgalom elhagyásakor, hiszen lehet, hogy ott mindösszesen két-három másodpercet autózunk összesen.

 

  • Gyerekek biztonsági övének használataSokáig a járművezető volt a felelős az utasok övhasználatáért, ma már mindenki a sajátjáért.

Az új tervezet a gyerekek biztonsága érdekében szeretné részletesen szabályozni az övhasználatukat és a gyermekbiztonsági rendszerek használatáért felelős személyeket. 14 év alatti gyerekek esetén ez az ember a „felügyeletre alkalmas kísérő” lesz, az ő hiányában a járművezető. 

  • Három év alatti gyerekek – Újdonság lesz a KRESZ-ben, hogy a harmadik életévüket be nem töltött gyerekekkel a lakott területen kívül közlekedő autóbuszon ülve kell utazni a kísérőnek.
Vizsgálják itthon a zéró tolerancia eltörlését

Vizsgálják itthon a zéró tolerancia eltörlését

A Lázár János alá tartozó Építési és Közlekedési Minisztérium megerősítette a 24.hu információját, hogy „összegyűjtik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozási gyakorlatokat”. Lehet hogy végre feloldják a zéró toleranciát?

KATT IDE a többiért.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: