A magyarországi adatok alapján 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Az utóbbi adat felveti a kérdést, hogy az idősek vezetési képességei milyen mértékben befolyásolhatják a közlekedés biztonságát. Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője a hirado.hu-nak elmondta, hogy szerinte a magyar rendszer nem elég szigorú, és az idősebb vezetők alkalmasságát nem csak orvosi vizsgálatok alapján kellene felmérni.
Magyarországon is egyre több a vita arról, milyen módon lehetne javítani a közlekedési szabályokat az idősek körében – hívta fel a figyelmet Kapitány Tibor. Hozzátette:
A legutóbbi KSH-felmérés szerint a 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet.
Az adatok alapján 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt Magyarországon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Ez a szám kiemelkedően magas, és jóval meghaladja a fiatalabb korosztályok által okozott balesetek számát.
Kapitány Tibor szerint jelenleg Magyarországon az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, azonban ez sok esetben nem elégséges. „Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre” – magyarázta.
Számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak az idősek vezetési engedélyeinek meghosszabbítására. Van, ahol a 70 év feletti sofőröknek külön engedélyt kell kérniük a vezetéshez. „Érdemes lenne megfontolni, hogy Magyarországon is sűrűbb vizsgálatokhoz kössük a jogosítvány megújítását” – mondta Kapitány Tibor. Az autósiskola vezetője szerint a családoknak is nagyobb szerepet kellene vállalniuk: „A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni.”