2020. 12. 12., Szombat, 12:44

Rendhagyó pályaorientációs napot tartottak a Vetésiben

Idén első alakalommal online tartotta meg a Vetési Albert Gimnázium a már hagyományosnak tekinthető pályaorientációs napját ahol több, mint 40 előadóval tudtak beszélgetni a diákok.

A koronavírus miatt minden iskolának alternatív módszereket kell keresnie a programjaik megtartására. Legutóbb a Veszprémi Rózsa Úti Általános Iskola rendhagyó kezdeményezéséről számoltunk be, ahol egy izgalmas, az online térbe átültetett meglepetéssel készültek a leendő elsősöknek.

Kreatív módon szólítja meg a leendő elsősöket a Rózsa Iskola

Kreatív módon szólítja meg a leendő elsősöket a Rózsa Iskola

A koronavírus miatt nagyon nehezen tudják elérni a leendő első osztályosokat az általános iskolák, ám a veszprémi Rózsa Úti Általános Iskola egy nagyszerű kezdeményezéssel állt elő.

Hasonló kreativitással vágott bele az idei pályaorientációs nap lebonyolításába a Vetési Albert Gimnázium is. A negyedik éve megrendezésre kerülő esemény célja, hogy különböző tanulási és karrier utakat ismerhetnek meg a diákok.

A pályaorientációs nap legfontosabb célja, hogy tanulóink „első kézből” szerezzenek ismeretet különféle szakmák és életutak képviselőitől. Az előadáson való aktív részvételük hozzájárul ahhoz, hogy gondolati szinten formálódjék bennük a jövőben választandó szakma mibenléte, beleértve az ahhoz szükséges tanulmányokat, valamint a szakma által elvárt képességeket, készségeket, az abban rejlő lehetőségeket, kihívásokat.

– mondta el megkeresésünkre Simon Zsolt, az intézet igazgatóhelyettese.

- Idén több, mint 40 meghívott előadó tartott interaktív beszélgetést a középiskolásokkal, köztük rengeteg öregdiákkal, akik egykor a vetésis padokat koptatták. A teljesség igénye nélkül olyan témák kerültek elő, mint hogy mi a különbség a vegyész és a vegyészmérnök között, milyen egy németországi levelező egyetemen tanulni, hogyan lehetünk jobb újságolvasó, vagy hogy mi mindent kell átgondolni, ha színészek akarunk lenni.

- A meghívottak köre elsősorban (de nem kizárólagosan) a gimnáziumban végzett, jelenleg vagy tanulmányokat folytató, vagy már a szakmában elhelyezkedett előadókra terjed ki, viszont a paletta ugyancsak felvonultat olyan személyeket, akik bár nem gimnáziumunkban végeztek, de szakmai vagy egyéb kapcsolatok révén köthetőek a gimnáziumhoz.

A szakmák képviselőin kívül magyarországi és külföldi felsőoktatási intézmények képviselői is látogatásukat teszik a pályaorientációs napon segítve diákjaink döntését a felsőoktatási felvételi eljárás megkezdése előtt.

- Elsősorban a végzős és a 11. évfolyam diákjai a célcsoportja a pályaorientációs napnak, viszont lehetőséget biztosítunk 9. és 10. évfolyamos tanulóknak is, hogy részt vegyenek az előadásokon. A nyelvi előkészítős tanulók ezen a napon többféle program közül választhatnak, melyek közé tartozik a megye kis- és középvállalkozásainak látogatása illetőleg az osztályfőnök szervezésben megvalósuló egyéb programok (például a szülők bemutatják saját szakmájukat) - fejtette ki az igazgatóhelyettes.

Lehetőségünk nyílt nekünk is „beülni” az egyik előadásra, ahol is Reitmesz Kornél, az ELTE BTK másodéves kommunikáció és médiatudomány alapszakos hallgatója és korábbi vetésis diák mesélt az érdeklődőknek az egyetemi szakról. A közel 30 fős hallgatóság körében szó esett továbbá a médiában való elhelyezkedés- és a külföldi tanulmányi lehetőségekről is. Emellett Kornél, előadásában, beszélt a képzés sajátosságairól, a szakmai gyakorlatokról és, hogy miért is érdemes kommunikációt és médiatudományt tanulni. 

Illy Eszter, munka- és szervezetpszichológus, szintén volt vetésis diák is tartott előadást, aki a pszichológiai alap- és mesterképzés bemutatása után beszélt a munkapszichológiai tapasztalatairól, valamint az Erasmus és a Campus Mundi ösztöndíj lehetőségeiről. Eszter megkeresésünkre elmondta, hogy nagyon megtisztelő volt előadóként részt venni ezen az eseményen.

Láttam az előadók listájában, hogy többen is voltunk ma volt vetésis diákok. Szerintem szuper az, hogy volt vetésisként tudunk ilyen módon visszaadni valamit az iskolai közösségnek. Nem tartanék ma ott, ahol, ha nem a Vetésiben lettem volna gimis, így külön öröm a szívemnek, hogy tudom valamilyen módon ezt viszonozni. Bízom benne, hogy informatív volt az előadásom és abban is, hogy adhattam extra, bíztató löketet azoknak a diákoknak, akik általában a pszichológia képzés, vagy akár konkrétabban a munkapszichológia, valamint a külföldi ösztöndíjak iránt érdeklődnek.

A munkapszichológusként dolgozó, korábbi gimnazista azt is elmondta, hogy remek kezdeményezésnek tartja az orientációs napot és bízik benne, hogy ez egy örök hagyománya lehet majd az iskolának. Szerinte ez egy hatalmas segítség lehet a diákoknak, hiszen ennyi idősen még nem feltétlenül tudja mindenki, merre szeretne tovább menni.

Szuper dolognak tartom azt, hogy a diákok kaphatnak betekintést számtalan szakterület rejtelmeibe, valamint azt is, hogy létrejöhet egy kapcsolat, akár egy volt vetésis diákkal, akihez lehet fordulni felmerülő kérdésekkel. Sokszor olyan misztikus és megfoghatatlan még ebben az életkorban az, hogy pontosan mi lesz az egyetemen, vagy azután, még akkor is, ha már a kiválasztott érdeklődési terület megvan. Ezek az előadások szerintem ebben is nagy segítséget nyújthatnak, hogy közelebb hozzák ezeket a tapasztalatokat, lehetőségeket a diákokhoz. Életszagú az egész, mindenki a saját életéből hoz el egy szeletet, véleményem szerint ettől is lesz igazán hiteles az egész. Ha jövőre is felkérnek, biztosan vállalom akkor is - és ez így is marad, mert ez egy hiánypótló kezdeményezés.

Az idei évi előadók és témáik itt találhatók meg. 

Kíváncsiak lennénk, hogy a többi veszprémi iskolában, hogyan tudják megoldani ezeket a kihívásokat. Azt már láthattuk, hogy a Vetésinek sikerült. Ha ti is tudtok hasonló jó  gyakorlatokat és ötleteket, akkor küldjétek el nekünk!

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: