2021. 01. 17., Vasárnap, 17:06

Hogy készülnek az idei érettségire a fiatalok? Veszprémi diákok meséltek nekünk

Érettségi - Nagy valószínűséggel mindannyiunk életében eljön az a pont, amikor számot kell adni a tudásunkról. A középiskolások esetében ez az érettségi vizsgát jelenti, sokaknak szakmai jellegű vizsgák is vannak párhuzamosan. Ez az a vizsga és ez az az év, amitől mindig félnek azok, akik közvetlen előtte állnak - majd úgy emlékeznek rá vissza, hogy nem is volt olyan nehéz, ám az idei év merőben más lesz. Interjúnkban Veszprém és környéki végzős középiskolás diákokat kérdeztünk.

A Vetési Albert Gimnáziumból, a Lovassy László Gimnáziumból és a Közgázból (Veszprémi SZC Közgazdasági és Közigazgatási Szakgimnáziuma) kerestünk meg egy-egy végzős diákot és arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan élik még a végzős diákok az érettségit, az online iskolát, valamint egyetértenek-e a kormány döntésével, miszerint az érettségi vizsgák biztosan meg lesznek tartva a megszokott eljárás szerint.

- Hogyan éled meg az online oktatást, tekintve, hogy március 16 óta lényegében digitális tanulásban veszel részt?

Máhl Janka, Lovassy: Személy szerint az online oktatást jól élem meg, sokkal hatékonyabban tudok tanulni az érettségire és az órákra így, hogy magam osztom be az időmet. Mivel én bejárós vagyok, így az utazás is sok energiát el szokott venni a jelenléti oktatás alatt, szerencsére most ilyen gondom sincs.

Vass Szilárd, Vetési: Bevallom, először szkeptikus voltam a digitális oktatás kivitelezhetőségével kapcsolatban, de az idők múlásával, a rendszer kikristályosodásával megbizonyosodtam ennek működőképességéről.

Itt érdemes hozzátenni azonban, hogy sokak számára társadalmi, szociális és anyagi helyzetükből adódóan a tanulást tekintve finoman szólva sem volt zökkenőmentes az elmúlt majd' egy év.

Én szerencsésnek mondhatom magam, hisz rendelkezésemre áll minden olyan elektronikai eszköz és morális tényező, amely a sikeres munkavégzéshez elengedhetetlen és amely rengeteg tehertől és nyomástól szabadított meg. A második hullám alatti Meet-es oktatás természetesen jóval kiforrottabb módon működik, mint tavaly tavasszal, ugyanakkor számomra még így sem teljesen összevethető a személyes jelenléttel, ami nagyon sokszor hiányzik a nagyobb fokú hatékonyság elérése érdekében. 

Késmárki Mirjam, Közgáz: Vegyes érzelmeim vannak a digitális oktatással kapcsolatban. Több időt és energiát tudok megspórolni magamnak, de a mindennapjaim teljesen megváltoztak, szerintem jó irányba, például tudok eleget aludni, nem kell korán kelnem és az étkezéseket a maguk idejében meg tudom ejteni. Teher egyeltalán nem nehezedett rám, de sajnos a végzős évem nem olyan, mint amilyennek elképzeltem. Hiányoznak az osztálytársaim, a mindennapok együtt és hát nyilván a szalagavatónk is elég nagy veszélyben van.

- Mennyire érzed sikeresnek iskolád felkészítését az érettségire? Több idő jut így arra, hogy magadnak oszd be, hogy mit szeretnél tanulni?

Szilárd: Üdítő érzés látni és tapasztalni azt, hogy az általam előnyösnek tartott és oly sokszor "békeidőben" is hangoztatott tantárgyi differenciálás érvényre jutott a karanténiskola időszaka alatt. Ez azt jelenti, hogy az egyes végzős diákoknak lehetőségük van az általuk preferált tárgyaikat nagyobb intenzitással tanulmányozni, amely sokkal hatékonyabbá teszi a kötelező és választott érettségi tantárgyakra való felkészülést. Szerencsére iskolánk és tanári kara - nyugodtan mondhatom - ebben élen jár. Az online oktatás másik nagy előnye az időbeosztás szabadságának gyakorlata, amely engem személy szerint rengeteg nem kívánt, az időbeli kötelezettség és korlátozás okozta dekadens pillanattól szabadított meg eddig. Az órai anyagok elsajátítására és a megadott feladatokra többnyire egy napos vagy egy teljes hetes intervallumot kapunk, amely lehetővé teszi a munkavégzés hangulathoz vagy állapothoz való igazítását.

Mirjam: A tanáraink mindent megtesznek az ügy érdekében, nagyon jól kezelik a helyzetet és őszintén mondhatom, hogy a második hullám alatti átállás (is) zökkenőmentes volt.

Tudunk haladni a felkészüléssel, de szerintem abban egyetérthetünk, hogy az online oktatás alatt közel sem lehet olyan minőséggel felkészülni és felkészíteni sem, mintha jelenléti oktatás lenne.

Igen, több időm jut arra, hogy ilyen téren is magamnak osszam be az időmet, de elég csekély vigasz a helyzetre.

Janka: Az iskola szerintem így digitálisan is a lehető legjobbat nyújtja, az érettségi tantárgyak ugyanúgy meg vannak tartva mintha csak az iskolában lennénk. Az is sokat hozzátesz, hogy az olyan órák amik kevésbé fontosak (életvitel, ének, rajz..) nincsenek megtartva, így a fontosabb tárgyakra több időm van.

- Egyetértesz azzal, hogy az Érettségi a megszokott eljárás szerint bonyolódjon le?

Mirjam: Egyáltalán nem értek egyet ezzel. Mi kb. 5 hónapja az online térben tanulunk egy apró megszakítással...nyilván az előttünk érettségizők esetében SOS-ben kellett cselekedni, de szerintem májusig most ki lehetne találni valami olyan koncepciót, amiben tényleg tekintettel vannak arra, hogy milyen helyzetben vagyunk és mennyi ideje.

Janka: Én örülnék neki, ha az érettségi a megszokott eljárás szerint lenne, hiszen egész gimnázium alatt erre készültünk már, szerintem az

nem lenne igazságos ha a jegyeink átlaga szerint kapnánk meg a bizonyítványt, mivel minden iskolában más a színvonal, ezért van ahol könnyebb jobb jegyeket szerezni, van ahol nehezebb.

Szilárd: Tény, hogy ez a tanév merőben eltért az összes eddigitől. Az is tény azonban, hogy a vírushelyzet okozta nehezítő és korlátozó körülmények mindenkit kivétel nélkül érintettek. Az adekvát megoldás - különösen a vakcina megjelenésének fényében - nem az volna tehát, hogy az érettségi vizsgák megszokott rendjét felfordítsuk, hanem az, hogy az oltóanyag megfelelő mennyiségének biztosításával és a digitális oktatás által önhibájukon kívül hátrányt szenvedő diákok tanulmányi színvonalkülönbségének behozásával békés és korrekt feltételeket teremtsünk egy eredményes és sikeres vizsga érdekében.

Összegezve, elmondhatjuk, hogy a középiskolákban a lehetőségeket a tanárok és az oktatót megpróbálják kiaknázni, mindent megtesznek azért, hogy a helyzethez képest a legjobbat tudják kihozni a diákok magukból. Ahogy az a tanulók válaszaiból is látszódik, hiányolják a személyes jelenlétet mind szakmailag, mind pedig társasági szempontból

Sok sikert az érettségi vizsgákhoz!

 

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: