Hamarosan megkezdődik a vásárlási főszezon az online térben; a Black Friday, avagy a Fekete Péntek hagyományosan az év legnagyobb leárazásait hozza el. Ezt követően a karácsonyi kedvezmények időszaka jön…
A vásárlókat és a kereskedőket is foglalkoztatja, milyen trendek határozzák meg az idei esztendő utolsó negyedévét. A hazai e-kereskedelem növekedési üteme mindenképpen említésre méltó, hiszen hosszú éveken keresztül stabil bővülésre volt képes, amit a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói szokások még inkább felgyorsítottak. A pandémia előtt 15-20 százalékos éves növekedési ütemmel számolhattunk, ám 2020-ban már 45%-os bővülést tapasztaltunk – foglalja össze a megkérdezett marketingszakértő.
Noha sokan arra számítottak, hogy az idei növekedési ütem jelentősen visszaesik a tavalyi számokhoz viszonyítva, ez egyáltalán nem így történt. A GKI Digital és az Árukereső jelentéséből kiderül, hogy 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.
Érdemes látni, honnan érkezik ez a többlet, hogyan lehetséges, hogy az online eladott termékek összértéke évről évre jelentős mértékben képes nőni… Több tényező képes hozzájárulni a bevételek összesített növekedéséhez; az aktív online vásárlói bázis, a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedése. Ha ezek a mutatók nőnek, az természetes módon segíti a szektor bővülését; ha több a vásárló, több alkalommal rendelnek vagy rendelések alkalmával többet költenek, értelemszerűen javulnak az összesített eredmények.
Az előző éveket kiszámíthatóság jellemezte. A vásárlói bázis esetében hosszú évek óta érezhető a növekedési plafon hatása. Ez olyannyira meghatározó, hogy még a pandémiával sújtott 2020-as évben sem láthattunk jelentősebb növekedést. Ma már rendkívül kicsi azok tábora, akik még nem vásároltak az online térben, de megszólíthatók.
A megrendelési érték növekedésében sem tapasztalhattunk komolyabb növekedést, noha a tavalyi év kivétel volt és ez az érték az inflációtól jóval nagyobb mértékben tudott nőni. Az idei első félévben minimálisan a tavalyi bázis alatt marad a nominális érték, vagyis minimálisan kevesebbet költünk egy átlagos rendelés során, mint a tavalyi első félévben. A növekedés motorját a megrendelési gyakoriság szolgáltatja; az igazi potenciál ebben mutatkozik meg, hiszen a jelenleg a teljes kiskereskedelem csupán 9%-a valósul meg az online térben.
Jelenleg az online kereskedők a főszezonra készülnek. Mára egyértelművé vált, hogy a Black Friday elsősorban a piacvezető szereplők számára tartogat növekedési lehetőséget, a kisebb kereskedők nem képesek felvenni a versenyt velük a hatalmas reklámzajban. Éppen ezért gyakran látunk tőlük alternatív megoldásokat, amelyek a leárazáskampányok helyett más extrát kínálnak a vásárlóknak, legyen az ingyenes szállítás bizonyos értékhatár felett vagy más marketingfogás. Mivel a piacvezetők szolgáltatásaihoz képest ezek nem jelentenek valódi előnyt, a fekete péntek inkább imádzs-kampányként zajlik náluk.
A piaci szakértők az idei évben nem számítanak a plázák kiüresedésére a negyedik járványhullámban, így az e-kereskedelem kiugró növekedése is nagy valószínűséggel elmarad, a természetes növekedés mégis jelentős mértékű.
Az év végi elszámolásnál 20% feletti éves növekedés valószínűsíthető.