Megjelent a Magyar Közlönyben a Balaton vízparti területeinek új szabályozása (BATÉK), amelynek célja a tó ökológiai egyensúlyának megőrzése és a közhasználatú területek védelme - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium. A Balatoni KaPoCS - CSPK Egyesület szerint azonban a friss szabályozás épp az ellenkező hatást éri el egyes esetekben, például Csopakon, ahol egy több mint 50 éve létező gyalogos kijáró is elveszhet.
Ahogy arról az Építészfórum is beszámolt, a csopaki hajóállomás mólószárának közhasználati jelölése - amely a helyiek kérésére korábban szerepelt a tervezetben - kimaradt a végleges vízparti tervből. Ez a kijáró volt az utolsó olyan sétány a településen, amely közvetlenül a Balaton medréhez vezetett, nem nádas mellett, és nem magánterületen keresztül.
A CSPK Egyesület szerint az Örkény István sétányhoz kapcsolódó partszakasz zöldterületi besorolása is módosult, amivel a hely nyitottá válhat magáncélú beépítésre - például egy új vitorlás- vagy motoros kikötő létesítésére.
A minisztérium szerint a rendelet célja épp az, hogy visszaszorítsa a vízparti beépítéseket és növelje a szabadon bejárható területek arányát. A közlemény szerint 70 százalékkal nő a közhasználatú területek nagysága, és közel 1600 hektáron tilos új épületet emelni a Balaton partján. Az új kikötők engedélyeztetését az Agrárminisztérium és a Balaton-felvidéki Nemzeti Park is felügyeli.
A CSPK Egyesület mégis úgy látja: a csopaki példa épp azt mutatja, hogy nem mindenhol sikerült megvédeni a közérdeket. A volt BAHART-mólóra vezető gyalogutat a jelenlegi tulajdonos közhasználat fenntartásával vette meg, így a kijárás korlátozása szerintük indokolatlan és jogilag is vitatható.