2025. 10. 02., Csütörtök, 07:24

Továbbra is futnak a Google felületein a politikai hirdetések, csak egy lengyel cég mögé rejtve

Bár a Google szeptember 22-én hivatalosan leállította a politikai hirdetések futtatását az Európai Unióban, a rendszer korántsem működik hibátlanul. A Telex beszámolója szerint a Fidesz hirdetései azóta is megjelennek a netezők számára, méghozzá nem politikai reklámként feltüntetve, hanem vállalati, internetes vagy telekommunikációs kategóriák alatt.

Fellélegezhetünk? - A Google a mai nappal betiltotta a politikai hirdetéseket a felületein

Fellélegezhetünk? - A Google a mai nappal betiltotta a politikai hirdetéseket a felületein

Mától, azaz 2025. szeptember 22-től a Google nem fog több politikai hirdetést mutatni az Európai Unió területén. - írja a Telex.hu.

A „Harcosok Klubja” néven futó hirdetéssorozat például továbbra is nagy erővel zajlik, csak éppen formálisan nem számít politikai tartalomnak. Ez lehetővé teszi, hogy a Google tiltása ellenére is folytatódjon a kampány.

A történet legérdekesebb szála, hogy az átláthatósági adatbázis szerint a kampányokért nem közvetlenül a Fidesz fizet, hanem egy lengyel bejegyzésű cég, a Full Stack Experts Sp. z o.o.

Ez a konstrukció egyszerre kerülheti meg a Google szigorításait, és homályosíthatja el a hirdetések valódi megrendelőjét. A Telex szerint az ügy újabb példája annak, hogy a politikai szereplők kreatív módszerekkel alkalmazkodnak a techcégek szabályozási kísérleteihez. Kérdés, meddig tartható fenn ez a gyakorlat, és hogyan reagál majd rá a Google, illetve az EU, amely egyre szigorúbb szabályokat igyekszik bevezetni az online politikai hirdetések átláthatósága érdekében.

Fun fact, szeptemberben a Meta hirdetésközpontjában, az Ad Libraryben elérhető adattár szerint augusztus 29. és szeptember 27. között 1,1 milliárd forintot költöttek politikai reklámokra. Ebből csak Orbán Viktor Facebook-oldala 275 millió forintért hirdetett, míg a megafonos Apáti Bence mozgalma szintén 100 millió forint felett költött - írja a 24.hu. Az adatok alapján szeptemberben a NER-hez köthető szereplők költekeztek a legnagyobbat, kihasználva az utolsó lehetőséget a Meta felületein történő politikai kampányolásra.

 

Aztán megtalálták a kiskaput...

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: